اعزام مبلغین اربعین بر اساس نیازسنجی زائران انجام می‌شود

اعزام مبلغین اربعین بر اساس نیازسنجی زائران انجام می‌شود

سفیر افلاک/قم مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور گفت: در اربعین اگر زیارت را مبنا می‌دانیم کار تبلیغی نیز یک وظیفه بر عهده طلاب است، سال قبل ۸ هزار مبلغ داشتیم که امسال از جهت کمی نیاز به حضور مبلغین بیشتری داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسقامت، مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور در نشست خبری با موضوع کارکرد روحانیت و حضور مبلغین در اربعین که امروز ۱۴ مردادماه در ساختمان خاتم قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزای حسینی، اظهار کرد: اربعین امام حسین(ع) سفر کاملا زیارتی است نه سیاحتی، در سفر زیارتی اطعام ایاب و ذهاب حمل و نقل و بهداشت ابزاری برای زیارت مطلوب زائر است.

وی ادامه داد: زائر باید اول به مقام امام آگاهی پیدا کند و به زیارت برود، بر مبنای سنت اهل بیت است و زیارت اربعین یکی از ۵ نشانه مومنین است؛ در سال‌های پس از سقوط صدام، پیاده‌روی اربعین به نحو مطلوب در حال انجام است.

مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور افزود: رسیدن خدمت سیدالشهدا(ع) با پای پیاده از کشورهای دنیا در حال انجام است و مواکب نیز در این راستا خدمت‌رسانی می‌کنند. سال قبل نزدیک به ۴ میلیون نفر ایرانی به پیاده‌روی اربعین مشرف شدند. 

استقامت بیان کرد: در اربعین اگر زیارت را مبنا می‌دانیم کار تبلیغی نیز یک وظیفه بر عهده طلاب است، از کل کشور ظرفیت‌های مبلغین از حوزه علمیه خراسان، اصفهان و قم احصا شده و طبق بررسی‌های به عمل آمده به نیاز مخاطبین مانند بیان احکام، برگزاری نماز جماعت، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، پاسخ‌گویی به شبهات، برگزاری روضه‌خوانی و روایتگری آداب، مناسک و موضوعات مورد نیاز زائر قبل، حین و بعد از اربعین انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: دانستن آگاهی قبل از سفر سبب انجام صحیح اعمال برای زیارت اربعین می‌شود، در ایام اربعین از ۵ صفر تا ۲۲ صفر بحث کاروان‌های مردمی مورد توجه است که در قالب غیرسازمانی از کانون‌های مساجد، مساجد، هیئات مذهبی و خویشاوندان انجام می‌شود و بهترین روش تربیتی و تبلیغی در اربعین در ایامی است که روحانی به صورت کاروانی همراه آنان است.

مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور اضافه کرد: حضور مبلغین در مواکب خدمت‌رسانی موضوع دیگری است که ما به آن توجه داریم که ۳ هزار موکب در ایام اربعین داریم که نیازهای اولیه زائرین را برگزاری می‌کند؛ مواکب فرهنگی نیز پرسش و پاسخ و اقدامات فرهنگی را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: مبلغین در مرزهای هوایی و زمینی حضور پیدا کرده و مرز مهران یکی از میادین اصلی تبلیغی است، کارویژه‌های تبلیغی شامل کودک و نوجوان، خانواده، تبلیغ سیار، روایتگری و پرده‌خوانی است.

استقامت گفت: ما یک وحدت رویه در بین سازمان‌ها و مجموعه‌های غیر سازمانی و مردمی فعال در عرصه سه‌گانه فعالان عرصه اعزام مبلغ، تولیدات محتوایی و آموزشی مورد نیاز مبلغین و تولیدات محصولات فرهنگی مورد نیاز مبلغین داریم که برای تقویت کار و هم‌افزایی بیشتر در حال انجام است.

وی اضافه کرد: سال قبل ۸ هزار مبلغ داشتیم که امسال از جهت کمی نیاز به حضور مبلغین بیشتری داریم، طلبه زائر کسی است که به همراه خانواده و گروهی با لباس روحانیت با توجه به نیاز مردم پاسخ زائران می‌دهند، اما مبلغ پس از ثبت نام و جذب و آموزش دیدن کار او در مواقف تبلیغی انجام می‌شود و سپس رصد و ارزیابی می‌شود.

مسئول کمیته تبلیغ و نماز ستاد مرکزی اربعین کشور بیان کرد: یکی از قسمت‌های اصلی تبلیغ ما مبلغین بین‌الملل و زبان‌دان هستند که استفاده از این ظرفیت برای هم‌افزایی با سایر کشورهای مسلمانان به ایجاد ارتباط بین کشورها کمک می‌کند.

استقامت خطاب به زائران اربعین گفت: بر مبنای زیارت و سفر زیارتی، آموزش‌ها و نیازمندی‌های محتوایی را دنبال کنند، سفر خود را کوتاه کنند و از ۱۰ صفر سفر زیارتی خویش را آغاز کنند؛ ضروریات سفر مبلغ را برای خدمت بیشتر فراهم کنیم، بهره‌وری او برای زائر بیشتر است.

پایان خبر سفیر افلاک 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اعزام مبلغین اربعین بر اساس نیازسنجی زائران انجام می‌شود" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اعزام مبلغین اربعین بر اساس نیازسنجی زائران انجام می‌شود"، کلیک کنید.