۲ آئین مذهبی گلپایگان ثبت ملی شد – خبرگزاری سفیر افلاک | اخبار ایران و جهان

مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار کرد: مراسم تعزیه خوانی و خیمه سوزی عصر عاشورا در امامزاده ابراهیم سعید آباد و مراسم ۱۲ محرم شهر گوگد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد.

وی افزود: بر اساس یک سنت دیرینه در روز عاشورا در نقاط مختلف شهرستان گلپایگان به یاد امام حسین (ع) و یاران باوفایش خیمه‌هایی با فرم چهار گوش و تعداد دیگری به فرم گنبدی و مخروطی و بیشتر به رنگ‌های سفید، سبز یا سیاه برپا می‌شود، خیمه سبزرنگ به نیت امام حسین (ع) و فرزندانش و حضرت ابوالفضل (ع) برپا می‌شود و خیمه سفید نیز متعلق به جوانان خاندان امام حسین (ع) و دیگر یاران او است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان تصریح کرد: این خیمه‌ها همزمان با عصر عاشورا در یک مراسم ویژه و به صورت نمادین توسط دشمنان اسلام به آتش کشیده می‌شوند.در آئین خیمه سوزان، تعزیه‌خوانی حادثه عاشورا به یاد مظلومیت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش به اجرا درمی آید و عزاداران در سوگ واقعه عاشورا اشک ماتم می‌ریزند. این برنامه در امامزاده ابراهیم روستای سعید آباد از بعد ظهر عاشورا آغاز و تا هنگام غروب آفتاب ادامه دارد که مهم‌ترین رویدادهای کربلا در قالب نمایش تعزیه درمیان استقبال بالای مردمی به نمایش درمی آید و با آتش زدن خیمه‌ها و اسارت نمادین اهل‌بیت (ع) به پایان می‌رسد.

۲ آئین مذهبی گلپایگان ثبت ملی شد

وی افزود: در آئین سنتی نخل گردانی در شهر گوگد طبق یک رسم ۳۰۰ ساله و هم زمان با دوازدهمین روز محرم آئین سنتی نخل گردانی به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) و سومین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش، در شهر گوگد برگزار می‌شود. مردم این شهر دو نخل با نام‌های «نخل مسجد یا پانخل» و نخل مسجد «امام حسن مجتبی (ع)» که در دو محله بالا و در این روز عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در قالب هیئت و دسته‌ها از نقاط مختلف شهرستان به سمت شهر گوگد حرکت می‌کنند و سپس در مسجد جامع این شهر گرد هم می‌آیند و در سوگ سیدالشهدا و مصائب اسرای کربلا بر سر و سینه می‌زنند.حرکت کاروان‌های نمادین اسرای دشت نینوا، نخل گردانی و تبرک‌جویی عزاداران از نخل‌های امام حسین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و حرکت نمادین تابوت شهدای دشت کربلا از جمله برنامه‌ها است.

۲ آئین مذهبی گلپایگان ثبت ملی شد

قانونی اضافه کرد: این ۲ آئین مذهبی شهرستان با همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و همکاری هئیت امنا محترم حسینیه‌ی حجه ابن الحسن روستای درب امامزاده و شورای اسلامی شهر گوگد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۲ آئین مذهبی گلپایگان ثبت ملی شد – خبرگزاری سفیر افلاک | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۲ آئین مذهبی گلپایگان ثبت ملی شد – خبرگزاری سفیر افلاک | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.