و اینک کمان آرش – سفیر افلاک

و اینک کمان آرش - سفیر افلاک

توانمندی دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است.

به گزارش سفیر افلاک، روزنامه خراسان نوشت: گرچه در عملیات اخیر موشکی و پهپادی سپاه، تنها از موشک های عماد و پاوه استفاده شد امابعد از این عملیات شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که موشک های کشورمان چه جزییاتی از قبیل بُرد یا قابلیت های تاکتیکی و نظامی دارد.

 پاسخ کوبنده و ترکیبی ایران به رژیم صهیونیستی در نخستین دقایق بامداد یک شنبه 26 فروردین با پهپاد و موشک صورت گرفت و خواب را از چشم های اشغالگران ربود. توانمندی دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است. گرچه در عملیات اخیر موشکی و پهپادی سپاه، تنها از موشک های عماد و پاوه استفاده شد امابعد از این عملیات شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که موشک های کشورمان چه جزییاتی از قبیل بُرد یا قابلیت های تاکتیکی و نظامی دارد. در این مطلب به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد و با تعدادی از آن ها آشنا خواهیم شد.

موشک خرمشهر4(خیبر)

سال ساخت   1402

برد  2هزار کیلومتر

سرعت  18هزار کیلومتر بر ساعت

سرعت آماده سازی و روانه سازی بسیار کم از ویژگی های بارز خرمشهر 4 است که از این موشک در کنار ویژگی های راهبردی اش، یک موشک تاکتیکی هم ساخته است. مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل(هایپرگولیک)، بی نیازی از تزریق سوخت راه انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از 12 دقیقه است. موشک خرمشهر 4 به دلیل داشتن موتور بسیار قدرتمند خود، از ضربه ویژه بسیار بالایی برخوردار است که این ضربه ویژه روی زمین 280 و در شرایط خلا 300 ثانیه است. همچنین برخورداری از این موتور باعث شده تا سرعت این موشک در خارج از جو به 16 ماخ و در داخل جو به 8 ماخ برسد. مقاوم تر بودن سازه موشک در نسل جدید خرمشهر دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده لانچر آن را با سرعت بیشتری بتوان جابه جا کرد.

موشک حاج قاسم

سال ساخت  1399

برد   1400 کیلومتر

سرعت  13هزار کیلومتر بر ساعت

موشک بالستیک «حاج قاسم» به طول 11متر و وزن 7 تن، از سر جنگی جداشونده و هدایت پذیر تا انتهای مسیر(قابلیت نقطه زنی) به وزن 500 کیلوگرم برخوردار بوده و سرعت ورود به جو این موشک ایرانی، 12ماخ و سرعت اصابت به زمین 5ماخ تخمین زده شده است. سر جنگی جداشونده این موشک که بازتاب راداری بسیار کمتری نسبت به بدنه دارد و همچنین سرعت بالای آن در ورود به جو، کار دفاع را برای سامانه های موشکی دشمن بسیار سخت می کند و ضریب موفقیت حمله موشکی را به میزان چشمگیری بالا می برد. موشک «حاج قاسم» به واسطه سرعت هایپرسونیک 5 ماخ در لحظه اصابت، شانس سامانه های دفاع موشکی دشمن را برای رهگیری موفق و انهدام خود بسیار کاهش داده است. مهم ترین وجه تمایز موشک «حاج قاسم»، استفاده از یک طراحی جدید و تا حدود زیادی منحصر به فرد بین موشک های بالستیک و آن هم استفاده از 8 بالک ثابت پایدارساز در انتهای بدنه است.

موشک خیبرشکن

سال ساخت  1398

برد  1450 کیلومتر

سرعت  بیش از 5هزار کیلومتر بر ساعت

طول موشک خیبر شکن 10.5 متر و قطر آن 80 سانتی متر و  وزن آن با سرجنگی 500 کیلوگرمی، 4.5 تن است. کلاهک و سر جنگی خیبرشکن از نوع انفجاری سریع و شدید است. طراحی خاص خیبرشکن، وزن آن را تا یک سوم نمونه های مشابه کاهش داده است. ازجمله ویژگی های این طراحی را می توان در زمان آماده سازی و شلیک هم دید، به طوری که این زمان به یک ششم موارد مشابه کاهش یافته است. علاوه براین، ویژگی نقطه زنی این موشک، دقت هدف گیری را افزایش و خطا را کاهش می دهد. همچنین کلاهک جنگی خیبرشکن می تواند دمای بسیار بالا را تحمل کند. درنهایت، خیبرشکن را می توان یکی از موشک های دوربرد نسل سوم نیروهای مسلح کشور دانست که در فاز فرود، قدرت مانور بالایی برای عبور از سپر موشکی و سامانه های پدافندی دشمن دارد. یکی دیگر از ویژگی های موشک خیبرشکن امکان پرتاب به وسیله پرتابگرهای مختلف است و می تواند به راحتی روی یک تریلی حمل و استتار شود.

موشک سجیل

سال ساخت   1388

برد  2 هزار تا 2 هزارو 500 کیلومتر

سرعت  12 هزار کیلومتر بر ساعت

موشک سجیل نخستین موشک زمین به زمین میانبرد دو مرحله ای سوخت جامد در کشور است که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. از ویژگی های منحصربه فرد آن دقت بالا در اصابت به اهداف تعیین شده، زمان بسیار کوتاه آماده سازی و عملیاتی شدن سامانه پرتاب، زمان بسیار کوتاه انتقال سایت پرتاب دیسک پس از شلیک، قابلیت لانچر متحرک، قابلیت حمل موشک آماده شلیک و بهره مندی از سیستم TVC می توان اشاره کرد. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است. تا پیش از رونمایی از موشک خرمشهر، سجیل پیشرفته ترین موشک ساخت ایران به حساب می آمد چراکه با بهره گیری از سوخت جامد، توانایی حمل سرجنگی به وزن 650 کیلوگرم را داشت. سرعت بالای موشک در فاز نهایی که قریب به 14 برابر سرعت صوت است، سجیل را در برابر انواع سامانه های ضد بالستیکی مصون می سازد.

موشک پاوه

سال ساخت  1401

برد  1650 کیلومتر

سرعت  600 تا 900 کیلومتر بر ساعت

این موشک می تواند اهداف مد نظر را از مسیرهای پیچیده تر یا حتی از سمت مخالف هدف قرار دهد.  منظور این است که در شرایط معمول، دشمن انتظار دارد که موشک های ایرانی در خط سیری ترسیم شونده بین مرزهای کشور و منطقه هدف حرکت کنند در نتیجه پدافند خود را در چنین مسیری تقویت می کند اما با افزایش برد صورت گرفته، این امکان وجود دارد که موشک از فاصله ای اطراف هدف عبور و سپس گردش کند و در جهتی به سمت مرزهای کشور از سمت مخالف به هدف حمله کند. وجه شاخص دیگر در مورد موشک پاوه، قرارگیری موتور آن بیرون بدنه است که باعث می شود تمام فضای داخلی بدنه قابل استفاده برای سوخت شود. همچنین با توجه به سرعت پروازی بالای این نوع موشک، فرصت دشمن برای شناسایی آن در طول پرواز کاهش می یابد و حتی در صورت شناسایی، دشواری بیشتری برای درگیری و انهدام آن به علت همین سرعت بالاتر وجود دارد.

موشک فتاح 2

سال ساخت  1402

برد  بیش از هزارو 400کیلومتر

سرعت  5هزار کیلومتر بر ساعت

فتاح 2 موشک هایپرسونیکی از انواع موشک های بالستیک ایرانی است که مجهز به سرجنگی با قابلیت گلاید و کروز است که در دسته تسلیحات HGV و HCM دسته بندی می شود. موشک فتاح 2 به طور کلی شامل دو بخش می شود. بخش اول بوستر سوخت جامد فتاح است و بخش دوم سرجنگی هواسُرش(گلایدر) جداشونده دارای موتور راکتی سوخت مایع است. گلایدر هایپرسونیک نوعی کلاهک برای موشک بالستیک است که می تواند با سرعت هایپرسونیک(فراصوت) در اتمسفر مانور دهد و سر بخورد. تنها 4 کشور جهان از جمله ایران فناوری این نوع از تسلیحات هایپرسونیک را در اختیار دارند. این موشک به جای ارتفاع گرفتن همانند شیوه پرتابه های بالستیک در ارتفاع بسیار کمتری به همراه امکان تغییر مسیر مکرر سمت هدف طی مسیر کرده و در نتیجه رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن در شناسایی آن ها دچار مشکل می شوند و احتمال غافلگیر کردن مجموعه دفاع موشکی دشمن بسیار بیشتر می شود.

پایان خبر سفیر افلاک

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "و اینک کمان آرش – سفیر افلاک" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "و اینک کمان آرش – سفیر افلاک"، کلیک کنید.