ذبیح الله خداییان در دیدار با کاظمی وزیر آموزش و پرورش و معاونین وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در آینده کشور، گفت: اگر میخواهیم کشور آینده روشنی داشته و از هر جهت توسعه یافته باشیم باید در مورد آموزش و پرورش برنامهریزی درست و دقیقی صورت گیرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر اهمیت توجه به آموزش و پرورش، گفت: همان طور که ایشان بارها بر اهمیت آموزش و پرورش تاکید داشتهاند، سرمایه اصلی هر کشور، نیروی انسانی آن است.
وی با انتقاد از نگاه مصرفی به آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هزینه در آموزش و پرورش تماماً سرمایهگذاری برای آینده است و اگر یک ریال در آن سرمایهگذاری کنیم میلیونها و میلیاردها ریال سود کسب خواهیم کرد.
خداییان با تأکید بر کمک دستگاهها به آموزش و پرورش در تحقق اهداف آن گفت: تمام تلاش ما در سازمان بازرسی کل کشور کمک به آموزش و پروش است. چرا که اعتقاد داریم آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند از عهده مشکلات این حوزه برآید.
وی با یادآوری ضرورت تقویت مدارس دولتی یادآور شد: اکثر دانش آموزان کشور در مدارس دولتی تحصیل میکنند، بنابراین تمرکز آموزش و پرورش با ارائه برنامه هدفمند باید در راستای تقویت مدارس دولتی باشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نقش مهدکودک و پیشدبستانی در تربیت کودک تصریح کرد: باید از مقطع مهدکودک و پیشدبستانی به تعلیم و تربیت توجه کرد. همان تأکیدی که مقام معظم رهبری بر اهمیت ارتقا کیفیت دوره مهدکودک و پیشدبستانی داشته و فرموده اند که نباید به عنوان مراکز خدماتی به این مراکز توجه کرد.
وی با اشاره به آمار متناقض دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: هر چند آمار دقیق مشخص نیست، اما باید این کودکان شناسایی شده و علت بازماندگی آنها از تحصیل بررسی شود. بر اساس قانون، آموزش و پرورش در قبال تک تک این کودکان وظیفه دارد.
خداییان با تاکید بر نظارت بیشتر بر مدارس غیردولتی افزود: برخی از مدارس غیردولتی به انحای مختلف تحت عنوان امور هنری و فوقبرنامه مبالغ کلانی از والدین اخذ میکنند که قابل توجیه نیست و باید آموزش و پرورش نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص امور پرورشی و تربیتی نیز خاطرنشان کرد: در دورهای امور پرورشی و تربیتی در مدارس حائز اهمیت بالایی است و باید همانند گذشته، معلمین پرورشی که عموماً انسانهایی متدین، با اعتقاد، زحمتکش و تلاشگر بودند در جذب نیروهای جدید برای حوزه پرورشی نیز به همان شیوه عمل شود.
وی افزود: اگر میخواهیم قشری را تربیت کنیم که آیندهسازان جامعه باشند، باید بیش از این به گزینش و انتخاب معلمان توجه داشته باشیم. البته تاکید میکنم که باید به مسائل مالی و حقوق معلمان نیز توجه کرد.
خداییان در بخش دیگری از این جلسه بر لزوم پیگیری صدور اسناد مالکیت برای کلیه املاک آموزش و پرورش تاکید کرد.
وی در پایان با اشاره به دیگر مشکلات آموزش و پرورش مانند «صندوق ذخیره فرهنگیان» و «رتبهبندی معلمان» راهکارهایی در این خصوص ارائه داد.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نیز در ابتدای این دیدار با تقدیر از حمایتهای سازمان بازرسی کل کشور در دورههای مختلف از آموزش و پرورش گفت: چالشهای آموزش و پرورش فراوان است و در هر موضوعی از آن، انباشتی از معضلات وجود دارد که راهحل آن فوق العاده پیچیده است.
وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه پیشنهادهای سازمان بازرسی کل کشور در خصوص مسائل آموزش و پروش همواره راهگشا است، گفت: همواره به همکارانم گفتهام چنانچه سوال و ابهامی دارند حتما قبل از آنکه خطایی پیش بیاید با کمک دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور آن را حل کنید؛ بنابراین اگر احساس کنیم جایی نیاز به راهنمایی داریم، آن را مطرح خواهیم کرد.
وی با تقدیر از معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی و بازرسکل امور آموزشی و پژوهشی سازمان و بازرسان مرتبط سازمان بازرسی کل کشور گفت: سلامت نظام آموزش و پرورش در حوزههای مالی، اداری، اخلاقی و سیاسی برای ما بسیار حائزاهمیت است و تلاش میکنیم نظام تعلیم و تربیت را به سلامت نگه داریم که با کمک سازمانهای نظارتی میسر است.
همچنین ایروان مسعودی اصل معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور گفت: بدنه آموزش و پرورش که گروه مرجع در کشور هستند بیشترین حق را بر گردن حاکمیت دارند.
وی با بیان اینکه «آموزش و پرورش دوران تحولی خود را طی میکند» افزود: مسائل آموزش و پرورش غالبا فرابخشی است و تا زمانی که همه دستگاهها کمک نکنند، چالشها قابل حل نیستند.
معاون سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به احکام برنامه هفتم پیشرفت در خصوص آموزش و پرورش گفت: در برنامه هفتم پیشرفت در خصوص آموزش و پرورش مواد و احکام مناسبی دیده شده که اگر این مواد اجرایی شود، شاید تحولی که انتظار است در آموزش و پروش، اتفاق بیفتد.
مسعودی اصل یکی از اصلیترین تعهدات آموزش و پرورش در برنامه هفتم پیشرفت را سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش دانست و افزود: این سند که شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا و بازنشستگی است، یک سند جامع است که قانون، آموزش و پروش را مکلف کرده است که ظرف سه ماه آن را تدوین نماید که یکی از تکالیفی که ما از آموزش و پرورش مطالبه میکنیم، این سند است که برای خود آموزش و پرورش راهگشا است.
وی با اشاره به مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان خواستار توجه بیشتر وزیر آموزش و پرورش به مشکلات این صندوق شد و اشاره کرد که تصویب اساسنامه این صندوق ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن قانون برنامه الزامی است.
همچنین بازنگری در سازوکارهای رتبه بندی معلمان و تهیه آیین نامه مرحله ارتقای رتبه بندی و آیین نامه مسیر رشد معلمی هم جز تکالیف مورد مطالبه سازمان است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روش جدید مدارس غیردولتی برای سرکیسه کردن والدین دانش آموزان" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روش جدید مدارس غیردولتی برای سرکیسه کردن والدین دانش آموزان"، کلیک کنید.