درباره دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما

درباره دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما

دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما

افزایش قیمت بلیط هواپیما نتیجه عواملی چون تاثیر عرضه و تقاضا رشد نرخ سوخت تحریم های اقتصادی بر قطعات و تجهیزات و نگاه شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی است که نرخ پرواز را تحت تاثیر قرار می دهند. بررسی دقیق تر این عوامل نشان می دهد که چرا هزینه سفر هوایی در دوره های مختلف یا مسیرهای متفاوت دستخوش تغییرات می شود و درک این سازوکارها به مسافران کمک می کند تا با دید بازتری برای برنامه ریزی سفرهای خود اقدام کنند. این افزایش بها تنها مربوط به یک عامل نبوده و ترکیبی از شرایط داخلی و بین المللی بر آن اثرگذار است.

تاثیر عرضه و تقاضا در قیمت بلیط

یکی از بنیادی ترین اصول اقتصادی که به طور مستقیم بر نرخ بلیط پرواز اثر می گذارد رابطه میان عرضه و تقاضا در بازار حمل ونقل هوایی است. زمانی که تقاضا برای سفر در یک مسیر یا دوره زمانی خاص (مانند تعطیلات نوروز تابستان یا مناسبت های ویژه) افزایش می یابد در حالی که تعداد صندلی های موجود (عرضه) ثابت یا محدود است شرکت های هواپیمایی به طور طبیعی قیمت ها را بالا می برند. این پدیده در مسیرهای پرتردد و محبوب بیشتر مشاهده می شود. برعکس در فصول کم سفر یا روزهای وسط هفته که تقاضا پایین تر است شرکت ها برای پر کردن ظرفیت هواپیماها قیمت ها را کاهش می دهند. این سازوکار پویا باعث می شود نرخ بلیت دائماً در حال نوسان باشد و مسافران با توجه به زمان و انعطاف پذیری خود در سفر قیمت های متفاوتی را تجربه کنند. سیستم های قیمت گذاری پویا (Dynamic Pricing) که توسط شرکت ها استفاده می شوند به سرعت به تغییرات لحظه ای در سطح رزروها و تقاضا واکنش نشان داده و قیمت ها را بر اساس الگوریتم های پیچیده تنظیم می کنند.

علاوه بر این عرضه تنها شامل تعداد هواپیماها نمی شود؛ بلکه شامل تعداد پروازها در یک مسیر مشخص و ظرفیت هر پرواز نیز هست. اگر به دلایلی (فنی عملیاتی یا اقتصادی) تعداد پروازها در یک مسیر کاهش یابد عرضه صندلی کم می شود و حتی با تقاضای ثابت نیز نرخ بلیط افزایش پیدا می کند. رقابت میان شرکت های هواپیمایی نیز در این معادله نقش دارد؛ در مسیرهایی که شرکت های بیشتری فعالیت می کنند و تعداد پروازها بالاست رقابت برای جذب مسافر ممکن است منجر به تعدیل قیمت ها شود در حالی که در مسیرهای کم رقابت یا انحصاری شرکت ها آزادی عمل بیشتری در تعیین نرخ دارند. این عوامل پیچیده در کنار هم تعیین کننده نهایی بهای بلیط در هر لحظه هستند و درک این دینامیک به مسافران کمک می کند تا زمان بندی خرید خود را بهینه کنند.

افزایش قیمت سوخت هواپیما

سوخت (Jet Fuel) یکی از بزرگترین و اصلی ترین هزینه های عملیاتی برای شرکت های هواپیمایی است و بخش قابل توجهی از ساختار هزینه ای آن ها را تشکیل می دهد. بنابراین هرگونه نوسان یا افزایش در قیمت جهانی یا داخلی سوخت هواپیما تأثیر مستقیمی بر بهای تمام شده پروازها دارد. زمانی که نرخ نفت خام در بازارهای جهانی صعودی می شود قیمت سوخت هواپیما نیز به تبع آن افزایش می یابد. شرکت های هواپیمایی برای جبران این هزینه اضافی و حفظ حاشیه سود خود ناگزیر به افزایش نرخ بلیط پرواز می شوند. این افزایش می تواند به صورت مستقیم و با اضافه کردن مالیات سوخت یا اضافه بها سوخت به نرخ پایه بلیط اعمال شود یا به صورت غیرمستقیم در قیمت نهایی لحاظ گردد.

علاوه بر قیمت جهانی نفت عواملی مانند نرخ ارز (برای خرید سوخت در پروازهای بین المللی یا تامین قطعات پالایشگاهی) هزینه های حمل ونقل سوخت مالیات ها و عوارض دولتی بر سوخت و ظرفیت پالایشگاهی نیز می توانند بر قیمت نهایی سوخت در دسترس شرکت های هواپیمایی تأثیر بگذارند. در شرایطی که نرخ ارز با نوسانات شدید همراه باشد هزینه خرید سوخت برای شرکت های داخلی که بخش عمده درآمدشان ریالی است به شدت افزایش می یابد. شرکت های هواپیمایی گاهی از ابزارهای مالی مانند پوشش ریسک (Hedging) برای مدیریت نوسانات قیمت سوخت استفاده می کنند اما این ابزارها نیز محدودیت های خود را دارند و در مواجهه با افزایش های پایدار و قابل توجه قیمت سوخت تنها راهکار عملی برای شرکت ها انتقال بخشی یا تمام این بار مالی به مسافران از طریق افزایش نرخ بلیط است. این مسئله به ویژه در پروازهای طولانی تر که مصرف سوخت بیشتری دارند محسوس تر است.

نقش عوامل اقتصادی در تعیین نرخ بلیط

شرایط کلی اقتصادی یک کشور یا منطقه نیز نقش بسزایی در تعیین نرخ بلیت پرواز ایفا می کند. عواملی مانند نرخ تورم عمومی نوسانات نرخ ارز قدرت خرید مردم وضعیت رشد اقتصادی و سطح درآمد قابل تصرف خانوارها همگی می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر بازار حمل ونقل هوایی و قیمت گذاری آن اثر بگذارند. تورم عمومی باعث افزایش هزینه های مختلف شرکت های هواپیمایی می شود؛ از دستمزد کارکنان و هزینه های نگهداری گرفته تا قیمت خدمات فرودگاهی و تامین سایر اقلام مصرفی. این افزایش هزینه ها در نهایت به قیمت نهایی بلیط منتقل می شود. نوسانات شدید نرخ ارز به ویژه برای شرکت هایی که بخش عمده ای از هزینه هایشان (مانند خرید هواپیما قطعات یدکی سوخت در پروازهای خارجی حق پرواز در آسمان کشورهای دیگر) به ارزهای خارجی است چالش بزرگی ایجاد می کند. افزایش نرخ ارز به سرعت هزینه های ارزی شرکت را به ریال بسیار گران تر کرده و آن ها را مجبور به افزایش نرخ بلیط برای جبران این تفاوت می کند.

از سوی دیگر وضعیت اقتصادی بر تقاضا برای سفر نیز تأثیر می گذارد. در دوران رونق اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم تقاضا برای سفرهای هوایی (هم داخلی و هم خارجی) بالا می رود که این خود می تواند عاملی برای افزایش قیمت ها باشد. در مقابل در دوران رکود اقتصادی یا کاهش قدرت خرید تقاضا برای سفر کاهش می یابد اما این لزوماً به معنای کاهش متناسب قیمت ها نیست چرا که شرکت ها همچنان باید هزینه های ثابت عملیاتی خود را پوشش دهند و ممکن است برای جلوگیری از ضرر بیشتر پروازها را کاهش دهند که این خود می تواند در برخی مسیرها به دلیل کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت شود. بنابراین نرخ بلیط هواپیما یک شاخص حساس به شرایط کلان اقتصادی است و تغییرات در این حوزه به سرعت در قیمت ها منعکس می شود.

اثر تحریم ها بر قیمت بلیط هواپیما

تحریم های بین المللی به ویژه آن هایی که صنعت هوانوردی را هدف قرار می دهند یکی از دلایل اصلی و مهم افزایش قیمت بلیط پرواز در کشورهایی مانند ایران هستند. این تحریم ها دسترسی شرکت های هواپیمایی داخلی را به بازارهای جهانی برای خرید هواپیماهای جدید قطعات یدکی اصلی و استاندارد خدمات تعمیر و نگهداری تخصصی توسط سازندگان اصلی و فناوری های نوین محدود می کنند. در نتیجه شرکت ها مجبور می شوند برای تامین نیازهای خود به سراغ بازارهای غیررسمی یا واسطه ها بروند که این موضوع هزینه ها را به شدت افزایش می دهد. قیمت قطعات یدکی در این شرایط چندین برابر نرخ معمول جهانی می شود و فرآیند تامین آن ها نیز پیچیده و زمان بر می گردد.

علاوه بر هزینه بالای قطعات تحریم ها باعث می شوند ناوگان هوایی کشور به تدریج فرسوده شده و سن متوسط هواپیماها افزایش یابد. هواپیماهای قدیمی تر معمولاً مصرف سوخت بیشتری دارند و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری پیدا می کنند که این خود هزینه های عملیاتی شرکت ها را بالا می برد. همچنین دشواری در تامین قطعات و انجام تعمیرات استاندارد ممکن است منجر به زمین گیر شدن بخشی از ناوگان شود که این به معنای کاهش ظرفیت و عرضه صندلی در بازار است. کاهش عرضه در کنار تقاضا (حتی اگر ثابت بماند) منجر به افزایش قیمت بلیط می شود. تحریم ها همچنین می توانند دسترسی شرکت ها به مسیرهای پروازی بین المللی یا خدمات فرودگاهی در برخی کشورها را محدود کنند که این نیز بر هزینه ها و در نهایت قیمت بلیط اثرگذار است. در مجموع تحریم ها با ایجاد موانع در تامین نیازهای اساسی صنعت هوانوردی هزینه های عملیاتی را به طور غیرعادی افزایش داده و این بار مالی به ناچار به مسافران منتقل می شود.

هزینه قطعات و تجهیزات مورد نیاز

صنعت هوانوردی یک صنعت سرمایه بر و پرهزینه است و بخش قابل توجهی از این هزینه ها مربوط به تامین نگهداری و تعویض قطعات و تجهیزات مورد نیاز هواپیماها است. هر هواپیما از هزاران قطعه پیچیده تشکیل شده که هر کدام دارای عمر مفید مشخصی هستند و باید به طور منظم بازرسی تعمیر یا تعویض شوند تا استانداردهای ایمنی پرواز رعایت گردد. هزینه خرید این قطعات به خصوص قطعات حیاتی و موتورها بسیار بالاست. علاوه بر هزینه خرید اولیه هزینه های مرتبط با انبارداری لجستیک و گمرک (به ویژه برای قطعات وارداتی) نیز به این مبلغ اضافه می شود. فرآیندهای تعمیر و نگهداری نیز نیازمند تجهیزات تخصصی کارگاه های مجهز و پرسنل بسیار آموزش دیده و متخصص هستند که این موارد نیز هزینه های قابل توجهی را به شرکت های هواپیمایی تحمیل می کنند.

تامین قطعات و تجهیزات در شرایط عادی نیز گران است اما در شرایط خاص مانند تحریم ها (که پیشتر اشاره شد) یا افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی این هزینه ها به طور جهشی افزایش می یابند. شرکت ها برای حفظ ایمنی و عملیاتی بودن ناوگان خود چاره ای جز تامین این قطعات ندارند حتی اگر با قیمت های گزافی مواجه شوند. این هزینه های سنگین نگهداری و تعمیرات به عنوان بخشی از هزینه های عملیاتی شرکت در نظر گرفته شده و در نهایت در ساختار قیمت گذاری بلیط لحاظ می شود. هرچه سن ناوگان بالاتر باشد و نیاز به تعمیرات اساسی تر و تعویض قطعات بیشتر شود این بخش از هزینه ها سهم بزرگتری در تعیین قیمت بلیط پیدا می کند. سرمایه گذاری ناکافی در نوسازی ناوگان یا دشواری در دسترسی به قطعات استاندارد نه تنها ایمنی پرواز را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه با تحمیل هزینه های بیشتر نگهداری به افزایش قیمت بلیط نیز دامن می زند.

تاثیر شیوع کرونا بر قیمت پروازها

شیوع جهانی ویروس کرونا و پاندمی متعاقب آن تأثیر عمیقی بر صنعت هوانوردی در سراسر جهان گذاشت و به یکی از دلایل اصلی نوسان و در برخی موارد افزایش قیمت بلیط تبدیل شد. در ابتدا با اعمال محدودیت های سفر کاهش شدید تقاضا و زمین گیر شدن بخش عمده ای از ناوگان هوایی شرکت ها متحمل ضررهای هنگفتی شدند. بسیاری از شرکت ها پروازهای خود را لغو یا به شدت کاهش دادند و برای بقا تلاش می کردند. در این دوره در برخی مسیرها ممکن بود قیمت ها به دلیل نبود تقاضا کاهش یابد اما ساختار هزینه ای شرکت ها همچنان پابرجا بود.

با گذشت زمان و شروع روند واکسیناسیون و کاهش محدودیت ها تقاضا برای سفر به تدریج بازگشت. اما صنعت هوانوردی به سرعت نتوانست به وضعیت قبل از کرونا بازگردد. بسیاری از شرکت ها به دلیل ضررهای انباشته کاهش تعداد هواپیماهای عملیاتی (به دلیل عدم تعمیر یا فروش برای تامین نقدینگی) و حتی کمبود پرسنل (خلبان خدمه پرواز) با کاهش ظرفیت مواجه شدند. در نتیجه در حالی که تقاضا شروع به افزایش کرده بود عرضه پروازها به سرعت قبل نبود. این عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در دوره پسا کرونا به ویژه در مسیرهای پرطرفدار منجر به افزایش قیمت بلیط شد. علاوه بر این شرکت ها برای جبران بخشی از ضررهای گذشته و سرمایه گذاری مجدد در ناوگان و خدمات نیاز به افزایش درآمد داشتند که این نیز از طریق افزایش نرخ بلیط میسر می شد. هزینه های اضافی مرتبط با پروتکل های بهداشتی نیز هرچند کوچک به هزینه های کلی اضافه شده بود. بنابراین اثرات بلندمدت پاندمی کرونا بر ساختار و ظرفیت صنعت هوانوردی همچنان یکی از دلایل مهم افزایش قیمت بلیط هواپیما محسوب می شود.

نقش کمبود پرواز در مسیرهای پروازی

یکی از عوامل مستقیم و فوری که می تواند منجر به افزایش قیمت بلیط در یک مسیر خاص شود کمبود تعداد پروازها یا کاهش ظرفیت صندلی در آن مسیر است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که به دلایل مختلف تعداد پروازهای برنامه ریزی شده توسط شرکت های هواپیمایی در یک مسیر مشخص کمتر از میزان تقاضا باشد. دلایل این کمبود می تواند متنوع باشد؛ از زمین گیر شدن هواپیماها به دلایل فنی یا کمبود قطعات یدکی (که پیشتر به آن اشاره شد) گرفته تا تصمیمات استراتژیک شرکت های هواپیمایی برای کاهش پرواز در مسیرهای کم سود یا انتقال ظرفیت به مسیرهای پرتقاضاتر. همچنین محدودیت های فرودگاهی (مانند کمبود اسلات پروازی در فرودگاه های شلوغ) شرایط جوی نامساعد که منجر به لغو پروازها می شود و حتی کمبود پرسنل عملیاتی مانند خلبان و خدمه پرواز نیز می توانند باعث کاهش عرضه پرواز شوند.

زمانی که تعداد پروازها در یک مسیر کاهش می یابد تعداد صندلی های موجود برای فروش نیز کم می شود. اگر تقاضا برای سفر در آن مسیر ثابت بماند یا حتی افزایش یابد رقابت برای خرید همان تعداد محدود صندلی باقی مانده بالا می رود. در این شرایط شرکت های هواپیمایی بر اساس همان اصل عرضه و تقاضا قیمت بلیط را افزایش می دهند. این افزایش قیمت به خصوص برای خریداران لحظه آخری یا کسانی که انعطاف پذیری کمی در زمان سفر دارند محسوس تر است. کمبود پرواز در برخی مسیرهای داخلی کشور به ویژه در دوره های پیک سفر به دلیل محدودیت های ناوگان یا توزیع نامتوازن پروازها یکی از دلایل اصلی افزایش بهای بلیط در آن مسیرها محسوب می شود. این مسئله نشان می دهد که حتی اگر سایر هزینه های عملیاتی ثابت بمانند صرفاً کاهش عرضه می تواند به تنهایی منجر به افزایش قابل توجه قیمت بلیط شود.

دلایل افزایش قیمت از نگاه شرکت های هواپیمایی

شرکت های هواپیمایی به عنوان عرضه کنندگان اصلی خدمات پرواز افزایش قیمت بلیط را عمدتاً ناشی از رشد قابل توجه هزینه های عملیاتی خود می دانند. از دیدگاه آن ها هزینه هایی مانند قیمت سوخت هواپیما که بخش عمده ای از مخارج پرواز را تشکیل می دهد به شدت افزایش یافته است. همچنین هزینه های مربوط به نگهداری تعمیر و تامین قطعات یدکی هواپیماها به خصوص در شرایط تحریم و دشواری دسترسی به منابع اصلی چندین برابر شده است. دستمزد کارکنان هزینه های فرودگاهی (مانند عوارض نشست و برخاست خدمات زمینی) هزینه های بیمه و امنیتی و هزینه های مرتبط با نوسازی ناوگان نیز در سال های اخیر افزایش یافته اند.

شرکت ها تاکید می کنند که قیمت گذاری بلیط بر اساس یک مدل پیچیده صورت می گیرد که تمام این هزینه ها را در کنار عواملی مانند تقاضای بازار رقابت در مسیرهای مختلف و لزوم کسب سود برای ادامه فعالیت و سرمایه گذاری مجدد در صنعت لحاظ می کند. آن ها معتقدند که قیمت های فعلی تنها بازتاب دهنده افزایش هزینه های واقعی آن هاست و برای حفظ کیفیت خدمات ایمنی پرواز و پایداری عملیات چاره ای جز تعدیل قیمت ها متناسب با رشد هزینه ها ندارند. از نگاه شرکت ها در بسیاری از موارد قیمت بلیط حتی پوشش دهنده کامل هزینه ها نیست و حاشیه سود آن ها بسیار پایین است به خصوص در مقایسه با استانداردهای جهانی. آن ها همچنین به تاثیر عواملی مانند نوسانات نرخ ارز و تورم عمومی بر ساختار هزینه های خود اشاره می کنند که کنترل آن ها خارج از اختیار شرکت های هواپیمایی است.

دلایل افزایش قیمت از نگاه آژانس های مسافرتی

آژانس های مسافرتی به عنوان واسطه های فروش بلیط افزایش قیمت را عمدتاً نتیجه نرخ هایی می دانند که توسط شرکت های هواپیمایی تعیین و به آن ها اعلام می شود. آژانس ها معمولاً بلیط ها را با نرخی مشخص از شرکت های هواپیمایی خریداری کرده یا بر اساس کمیسیون مشخصی به فروش می رسانند. بنابراین هرگونه افزایش قیمت در منبع اصلی یعنی شرکت هواپیمایی مستقیماً در قیمت نهایی که آژانس به مسافر ارائه می دهد منعکس می شود. آژانس ها خود تعیین کننده اصلی نرخ پایه بلیط نیستند بلکه فروشنده محصولی هستند که قیمت آن توسط عرضه کننده (شرکت هواپیمایی) مشخص شده است.

از دیدگاه آژانس ها دلایل افزایش قیمت همان مواردی است که شرکت های هواپیمایی عنوان می کنند؛ مانند افزایش هزینه های عملیاتی شرکت ها (سوخت قطعات نگهداری) تاثیر تحریم ها نوسانات نرخ ارز و دینامیک عرضه و تقاضا در بازار. آن ها نقش خود را تسهیل کننده فرآیند خرید برای مسافران و ارائه خدمات جانبی (مانند مشاوره رزرو هتل بیمه مسافرتی) می دانند. در شرایطی که قیمت بلیط به سرعت در حال تغییر است آژانس ها نیز با چالش به روزرسانی مداوم نرخ ها و اطلاع رسانی به مشتریان مواجه می شوند. برخی آژانس ها ممکن است هزینه های خدماتی (Service Fee) به نرخ پایه اضافه کنند اما بخش عمده افزایش قیمت ناشی از افزایش نرخ اعلامی از سوی شرکت های هواپیمایی است. آژانس ها نیز مانند مسافران تحت تأثیر نوسانات بازار قرار می گیرند و تلاش می کنند بهترین گزینه ها را با توجه به نرخ های موجود برای مشتریان خود بیابند.

سوالات متداول

قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می شود؟

قیمت بلیط ترکیبی از هزینه های عملیاتی شرکت هواپیمایی (سوخت نگهداری پرسنل) تقاضا برای مسیر زمان خرید رقابت در بازار و شرایط اقتصادی کلی است.

آیا قیمت بلیط هواپیما مصوب است؟

خیر در بسیاری از مسیرها و کلاس های پروازی قیمت گذاری شناور است و تابع عرضه و تقاضا و سیاست های شرکت هاست نه نرخ ثابت دولتی.

چرا قیمت بلیط در مسیرهای مختلف تفاوت دارد؟

تفاوت در مسافت میزان تقاضا هزینه های عملیاتی خاص آن مسیر و سطح رقابت بین شرکت ها باعث اختلاف قیمت می شود.

چه زمانی برای خرید بلیط هواپیما ارزان تر است؟

معمولاً خرید با فاصله زمانی مناسب سفر در فصول کم سفر روزهای وسط هفته و اجتناب از تعطیلات شانس یافتن بلیط ارزان تر را افزایش می دهد.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت بلیط هواپیما چیست؟

از آنجا که بسیاری از هزینه های شرکت ها (قطعات سوخت پرواز خارجی) ارزی است افزایش نرخ ارز مستقیماً هزینه ها و در نتیجه قیمت بلیط را بالا می برد.

آیا خرید بلیط از آژانس ارزان تر از شرکت هواپیمایی است؟

لزوماً خیر. قیمت پایه توسط شرکت تعیین می شود. آژانس ها ممکن است تخفیف یا بسته ارائه دهند اما گاهی خرید مستقیم نیز به دلیل حذف واسطه مقرون به صرفه تر است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درباره دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درباره دلایل افزایش قیمت بلیط هواپیما"، کلیک کنید.