«انقلاب اسلامی» اکسیر نجات بخش و تجربه موفق/ مهاجرت حتی یک نخبه هم شایسته نیست

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری سفیر افلاکراحله کاویار، حشمت الله قنبری استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در رابطه با اصل انقلاب اسلامی معتقد است که انقلاب اسلامی جغرافیا نیست که در حد مرز تعریف شود، انقلاب اسلامی همان طور که از نام آن پیداست تربیتی فراگیر، آسمانی و منطبق با فطرت پاک انسانی است و صرفاً یک پدیده اجتماعی نبوده و نیست. انقلاب اسلامی احیاگری دینی و بازآفرین هویت انسانی در جهان معاصر است که با آمدن خود یکی از دو قطب و رکن استکبار را وادار به فروپاشی کرد و قطب دوم یعنی لیبرال دموکراسی را نیز در معرض فروپاشی قرار داده است.

دکتر قنبری در مورد ارتباط ایران و آمریکا می گوید آن ها خواستار این هستند که افسران و درجه دارانشان به تهران بازگردند و ارتش، صنایع اصلی و فرعی نظامی مان را در اختیار آن ها قرار دهیم و اگر با این خواسته ها کنار بیاییم از شیر مرغ تا جان خرس و خوک برایمان فراهم می کنند. 

به مناسب فرا رسیدن 12 فروردین «روز جمهوری اسلامی» و اصل انقلاب اسلامی با دکتر قنبری به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛ 

سفیر افلاک: اصل انقلاب اسلامی چیست؟ چرا انقلاب ملت ایران در سال 57 انقلاب اسلامی نامیده شد؟

قنبری: بعضی ها نگاه شان به انقلاب اسلامی از زاویه «سیاست ورزی»، غربی و از جنس «نگاه به یک پدیده» اجتماعی است که به دلیل رفتارهای حکومت پهلوی و مطالبات و عکس العمل های مردم در دهه های چهل و پنجاه ظهور و بروز پیدا کرده است، که اگر انقلاب اسلامی چنین پدیده ای بود می بایست در مسیر و فرآیند شکل گیری و حاکمیت خود تدریجاً مانند سایر رخدادهای اجتماعی درگذر زمان ماهیت و هویت خود را از دست می داد مانند خروش ساندنیست ها در نیکاراگویه یا حرکت مردم مصر در زمان حسنی مبارک که هر دو این ها ماهیتشان تغییر کرد و امروز ملاحظه می شود که آن ها به شرایطی بدتر از شرایط قبل از انقلاب خود بازگشته اند و یا اینکه از اهداف اولیه انقلابشان به کلی جدا افتاده اند.

سه واژه «انقلاب، ایران و اسلام» به اندازه عمق، عظمت و قدمت تاریخ حیات انسان و تعالیم آسمانی هستند، انقلاب ایران متاثر از اتحاد مردم بر محور توحید و رهبری یک شخصیت ممتاز اسلامی است که به درستی عنوان «انقلاب اسلامی» را به خود گرفته و ایران را نه تنها از ننگ دست نشاندگی و وابستگی به غرب رهایی داد، بلکه استقلال و آزادی مبتنی بر تعالیم اسلامی و توحیدی را به عنوان دستاورد خود به جان خرید و به قیمت جان های پاک عزیزترین فرزندان خود حفظ کرد.

انقلاب اسلامی اسطوره شکست ناپذیری آمریکا را به تمسخر گرفت

انقلاب اسلامی ایران صرفاً یک پدیده اجتماعی نبود و نیست، انقلاب اسلامی احیاگری دینی و بازآفرینی هویت انسانی در جهان معاصر است که با آمدن خود یکی از دو قطب و رکن استکبار را وادار به فروپاشی کرد و قطب دوم یعنی لیبرال دمکراسی را نیز در معرض فروپاشی قرار داد و در فاصله کمتر از نیم قرن از حیات مبارک خود سیطره و سلطه غربی را در قلمرو اسلام درهم شکست و اسطوره شکست ناپذیری آمریکا را به تمسخر گرفت و آن ها را در اوج تحقیرپذیری و انفعال قرار داد.

ما چه کاری جز «مرگ بر آمریکا» گفتن علیه آمریکا انجام داده ایم؟ حالا این شعار مرگ بر آمریکا به اندازه تمام سیطره نظام سلطه اثر دارد، این را باید در انقلابی بودن آن جستجو کرد.

بهانه مشترک بیرون رفتگان از مسیر انقلاب، نمی گذارند کار کنیم! همه پرسی برگزار کنید

هیکل متعفن آمریکا با فاجعه آفرینی زنده نمایی می کند

آمریکای امروز مانند یک هیولای زخم خورده و از پا افتاده در اقیانوس است که هیکل سنگین و متعفن در حال مرگ خود را به حرکت درمی آورد تا با فاجعه آفرینی زنده نمایی کند، سرنوشت آمریکا در سرزمین های اشغالی فلسطین قابل رصد کردن است، غزه دریای خون مظلومان است که فرعون معاصر را در خود فرو خواهد برد و مطمین باشید جز سرنوشت تلخ و دردناک در انتظار تمدن منفور ، درنده و شکست خورده غرب نیست و وعده خدای متعال به زودی تحقق پیدا خواهد کرد.

ما به دنبال صدور انقلاب نیستیم، انقلاب هویت خود را صادر می کند

سفیر افلاک: چرا ما به دنبال صدور انقلاب بودیم و هستیم؟ آیا بهتر نبود با چنین رویکردی دنیا را از انقلاب نمی ترساندیم؟

قنبری: ما به دنبال صدور انقلاب نیستیم، انقلاب هویت خود را صادر می کند و در عین حال هماهنگ بودن این هویت با فطرت انسان ها را به نمایش می گذارد. انقلاب از نعمت های عام و نازل حق متعال بود و هویت دنیای سلطه با تابش خورشید انقلاب بر لابه لای دخمه ها و حفرهای تاریک و ظلمانی آن افشا شده و خواهد شد. انقلاب اسلامی با زبان گویا و حضور غیورانه خود به ملت های دنیا نشان داد که نگاه آمریکا به منافع، مصالح و سرنوشت آن ها چگونه است؟ اگر این گونه نبود هیچ دلیلی برای این حجم از دشمنی نظام سلطه با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت.

صدور هویت انقلاب ما به معنای روشن شدن مشعل آزادیخواهی، استقلال طلبی و عزت خواهی در مردم جهان است، انقلاب اسلامی جغرافیا نیست که در حد مرز به تعریف برسد و بشود آن را حبس کرد، انقلاب اسلامی همان طور که از نام آن پیداست تربیتی فراگیر، آسمانی و منطبق با فطرت پاک انسانی است و اگر نظام سلطه با تحریم های ظالمانه و به تعبیر خود فلج کننده و با تحمیل جنگ طولانی هشت ساله و از بین بردن بسیاری از زیرساخت های کشور و تاسیس و تجهیز ده ها گروهک محارب و ضدانقلاب، اقتصاد و معیشت و آرامش مردم را هدف قرار نداده بود، اکنون شرایط عادی برای زندگی مردم در سایه تعالیم دین وجود داشت.

انقلاب اسلامی اکسیر نجات بخش و تجربه موفق و کارآمد است

سفیر افلاک: بالاخره گستره انقلاب اسلامی تا کجاست و چه زمانی رابطه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران با غرب مخصوصاً آمریکا به حالت عادی برمی گردد؟

قنبری: هر جا میل به مبارزه با ظلم وجود داشته باشد گستره انقلاب اسلامی است، هر جا که ملتی به دنبال آزادی، صیانت و حراست از عزت و شرف انسانی و هویت ایمانی خود باشد انقلاب اسلامی اکسیر نجات بخش و تجربه موفق و کارآمد است.

باید از سران و نظریه پردازان نظام سلطه بپرسید از جان انقلاب و جمهوری اسلامی چه می خواهند؟ ما در کشور خود با احترام و اعتقاد به برادری و همزیستی اسلامی و انسانی با همه ملت های دنیا زندگی می کنیم، از آمریکایی ها بپرسید پیکره متعفن لَخت و مزاحم خود را تا کجا می خواهند بر دوش ملت های مسلمان بیاندازند؟ چرا به داخل قلمرو حکومت خود باز نمی گردند؟! علت ریختن این همه موشک بر سر مظلومین غزه چیست؟! و چه تعداد کودک و زن و فلسطینی باید به خاک و خون کشیده شوند تا شهوت خون خواری آن ها فروکش کند؟

اگر رابطه آمریکا و انقلاب گل وبلبل شد، یا ما آمریکایی شده ایم یا آمریکایی ها حزب اللهی!

آن ها باید جواب دهند تا چه زمان می خواهند به تحریم دارو ، غذا ، نیازهای اساسی مردم ایران و بلوکه کردن دارایی ها و سرمایه های این ملت ادامه دهند؟ البته پاسخ به این سوال و خواسته آن ها برای هر انسان شریف و ناشریفی روشن است تا زمانی که تسلیم شوید و اجازه دهید یک محمدرضا پهلوی را بتراشیم و بر شما مسلط کنیم! با سرنوشت مسلمانان و مظلومان فلسطینی کاری نداشته باشید!

قبول کنید سفیر اسراییل به تهران بازگردد و برای شما نخست وزیر ، وزیر و وکیل انتخاب کند! بگذارید افسران و درجه داران آمریکایی به تهران بیایند و ارتش، صنایع اصلی و فرعی نظامی خود را در اختیار آن ها قرار دهید! اگر ما با این خواسته ها کنار بیاییم از شیر مرغ تا جان خرس و خوک را برایمان فراهم می کنند ولی باید همانی باشیم که آن ها می خواهند، با این شرایط اگر روزی دیدید که رابطه آمریکا و انقلاب گل وبلبل شده باور کنید یکی از این دو اتفاق افتاده است، یا ما آمریکایی شده ایم یا آمریکایی ها حزب اللهی شده اند!

بهانه مشترک بیرون رفتگان از مسیر انقلاب، نمی گذارند کار کنیم! همه پرسی برگزار کنید

بیرون رفتگان از مسیر انقلاب بهانه تراشی های مشترک دارند، نمی گذارند کار کنیم همه پرسی برگزار کنید!

سفیر افلاک: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از افراد و جریان هایی که در پیروزی انقلاب سهم داشتند از انقلاب جدا شدند، برخی از کشور خارج و برخی محاکمه شدند آیا انقلاب فرزندان خود را می خورد و با حذف آن ها به حیات خود ادامه می دهد؟

قنبری: برای رسیدن به پاسخ دقیق باید سابقه، متن زندگی، شیوه و سیره عملی، شعار ها، آرمان ها و عملکرد آن ها بررسی شود و ببینیم چرا عاقبت برخی از مقامات ختم به خیر نشد؟! و آن ها را باید با انقلاب و ارزش های اسلامی تطبیق دهیم؟ و یا اینکه انقلاب و آرمان های انقلاب باید با تحولات و تغییرات سیاسی و اعتقادی این افراد هماهنگ می شد؟!

انقلاب ما اسلامی است و ملتی بزرگ با خون های مقدس صد ها هزار شهید، جانباز با بصیرت شگفت انگیز خود از این هویت نورانی صیانت می کند، طبیعتاً چنین انقلابی ناخالصی را برنمی تابد، اجازه اداره کردن بندگان خدا با نسخه کدخدا را نمی دهد، اجازه باندسازی، نفوذ، التقاط و انحراف را به شخصیت های سست و کم عمق نمی دهد و مهم تر از این ها به اقتضای طبیعت اسلامی خود فرصت جابجایی ارزش ها را به کسی نمی دهد.

با اندکی تامل دریافت می کنید که همه بیرون رفتگان و یا بیرون رانده شدگان در توجیه انزوا و حذف خود بهانه تراشی های واحد دارند، نمی گذارند کار کنیم! باید از آن ها پرسید شما چه کاری خواستید انجام دهید که جلویتان گرفته شد؟ این افراد بدنبال کارهایی هستند که به موجب قانون اساسی مربوط به آن ها نیست.

بهانه دیگری که مدام تکرار می کنند این است که قانون اساسی باید مورد همه پرسی قرار گیرد! البته معنای باطنی کلام آن ها برگزاری رفراندوم برای تغییر نظام اسلامی و حذف اصول و ارکان اسلامی از قانون اساسی است!

انقلاب فرزندان خود را نمی خورد، این ادعا اتهام بزرگ و ناجوانمردانه است

انقلاب فرزندان خود را نمی خورد، این ادعا اتهام بزرگ و ناجوانمردانه است ولی فرزندان با انقلاب رفتار نامادری پیدا می کنند، انقلاب اصولاً نه تن ها حالت خورندگی ندارد بلکه پیوسته در حال افاضه فیض است، اما اشکال در فرزندانی است که در ابعاد مختلف سیری ناپذیر هستند و انقلاب و کشور را میراث پدری خود می دانند اما مردم فرزند صالح انقلاب هستند و بقای نظام جمهوری اسلامی، رونق و شادابی انقلاب متاثر از اخلاص و ایمان و ایثار و پایمردی آن هاست.

تلقین این اندیشه که همه ایرانیان مقیم خارج با انقلاب دشمن هستند یک دروغ زشت است

سفیر افلاک: ما شاهد مهاجرت نخبگان و خالی شدن کشور از جوانان تحصیل کرده و نخبه هایی هستیم که با سرمایه این ملت رشد پیدا کرده اند، چاره چیست و چرا برای ممانعت از این پدیده فکری نمی شود، آیا راه چاره ای وجود دارد؟

قنبری: بنده شنیده ام بالغ بر 5 میلیون ایرانی در سایر کشورها حضور دارند که نمی توان اکثر آن ها را مهاجر نامید، ایرانیانی که برای ادامه تحصیل، کار، تجارت و یا هر علت دیگری که رفته باشند و حتی آن هایی که با قصد مهاجرت و اقامت در سایر کشور ها از ایران خارج شده اند برای همیشه باید به عنوان یک ایرانی مورد احترام و حمایت نظام دیپلماسی کشور باشند.

 تلقین این اندیشه ناسالم که ایرانیان مقیم خارج با اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دشمنی می ورزند یک دروغ زشت و فتنه تبهکارانه است، تعداد ایرانی ها، فارسی زبانان و ایرانی نماهای ضدانقلاب در بالاترین آمار همان پانزده الی بیست هزار نفری بودند که با سرمایه گذاری و حمایت همه دولت ها و جریان های ضدانقلاب در اغتشاشات 1401 در برلین اجتماع کردند.

باقی ایرانی ها مانند ایرانیان داخل کشور مورد احترام هستند اشکالی که وجود دارد این است که آینه درست و روشنی از ترکیب ایرانیان مقیم خارج در اختیار ما نیست و بیشتر از 10 سال است که دفتر ایرانیان مقیم خارج به کلی تعطیلی و یا بی اثر در ارتباط با ایرانیان است، این فضا باید عوض شود و با حضور دیپلمات های شجاع، عاقل و انقلابی دفاتر خارجی ایران به خانه همه ایرانیان تبدیل شوند.

خروج بدون علت علمی و یا از سر اوقات تلخی حتی یک نخبه شایسته نیست

 نکته دیگر این است که خروج حتی یک نخبه هم نباید غیر مهم به حساب آید، استعداد این قبیل ایرانیان که نوعاً جوانان کارآمد و ارزشمندی هستند و با هزینه این ملت مظلوم به درجه نخبه ای نایل آمده اند باید در خدمت ملت ایران قرار گیرد، موانعی که در زمینه کار، تلاش و ادامه تحصیل آن ها وجود دارد باید برداشته شود، اما اگر برای تحصیل علم و تجربه، ضرورت هجرت علمی و تخصصی به وجود آید چنین هجرتی هم مبارک است و هم باید مورد حمایت مسیولین قرار گیرد.

اما این تصور که مسافرت و ساکن شدن برخی از ایرانیان در کشورهای غربی به معنای تخلیه شدن کشور از نخبگان علمی و حرفه ای است تصور درستی نیست، پیشرفت های شگفت انگیز ایران در حوزه های مختلف و متنوع علمی و دانشگاهی، قرار گرفتن در بین 10 کشور اول دنیا در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی، پیشرفت فوق العاده در زمینه فناوری و تحقیقات سلول های بنیادی، ورود به باشگاه هسته ای جهان، کسب رتبه چهارم تولید علم و فناوری نانو، دستیابی به دانش پرتاب ماهواره و فرستادن موجود زنده به فضا خودکفایی در زمینه پزشکی و دستاورد های حیرت انگیز در حوزه صنایع دفاعی و موشکی و امثال اینها حاصل حضور شکوهمند نخبگان در کشور است، اما خارج شدن بدون علت علمی و پژوهشی و یا از سر اوقات تلخی حتی یک نخبه شایسته ملت ما نیست.

کشور ما از گردنه های سخت و میدان های مین گذاری شده دشمن با سلامتی عبور کرد

سفیر افلاک: آینده این انقلاب با توجه به وضع موجود به چه سمتی می رود؟ و چطور ترسیم می کنید؟

قنبری: بنده آینده انقلاب اسلامی را بسیار روشن می بینم و معتقدم این فیض آسمانی که با مجاهدت و ایثار انتهاناپذیر ملت بزرگ ایران جاری شد پرقدرت تر و با نشاط تر از گذشته در اقصی نقاط جهان اسلام انتشار پیدا خواهد کرد.

دنیای آینده دنیای بدون استکبار و یک جانبه گرایی نظام سلطه فعلی با مشارکت کشورهای مستقل و آزادیخواه شرایط انسانی آرام و برخوردار از آسایش را تجربه خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز به برکت جوانان مومن، باهوش، خلاق خود در آینده جهان نامی معتبر و محترم و الگویی راهگشا خواهد بود.

البته صبر کلید فرج است و کشور ما از گردنه های سخت و میدان های مین گذاری شده دشمن با سلامتی عبور کرده و به تعبیر درست و دقیق رهبر انقلاب تا رسیدن به قله های رونق و پیشرفت و سعادتمندی ملت راهی نمانده است.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«انقلاب اسلامی» اکسیر نجات بخش و تجربه موفق/ مهاجرت حتی یک نخبه هم شایسته نیست" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«انقلاب اسلامی» اکسیر نجات بخش و تجربه موفق/ مهاجرت حتی یک نخبه هم شایسته نیست"، کلیک کنید.