وجود چالش فراوان برای اخذ مجوز برای دانش بنیان ها/سهم مساوی زنان و مردان در عرصه فناوری

نبرد زنان در عرصه فناوری (1)؛

وجود چالش فراوان برای اخذ مجوز برای دانش بنیان ها سهم مساوی زنان و مردان در عرصه فناوری

مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه زنان و مردان در عرصه فناوری برابر است، گفت: چالش اصلی شرکت های دانش بنیان ایران، روند طولانی و بعضاً غیرضروری اخذ مجوز است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری سفیر افلاک، بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران از 29 بهمن 1402 در محل مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده است.

غرفه خبرگزاری علم و فناوری سفیر افلاک در بیست وچهارمین دوره نمایشگاه رسانه های ایران، میزبان زهرا صبح سوز، مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان زیرمجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان زنان فناور و نوآور دانش بنیان کشور بود. 

صبح سوز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری سفیر افلاک، ابتدا از حوزه های تخصصی فعالیت های شرکت توضیحاتی ارایه کرد و افزود: شرکت در حوزه منسوجات نبافته و مواد اولیه صنایع تکمیلی در کشور فعالیت دارد.

وی در راستای کاربرد تولیدات این شرکت دانش بنیان برای صنایع مختلف ادامه داد: درواقع صنعتی درکشور نیست که از این منسوجات نبافته بهره نبرد. این مواد تکمیلی در صنعت آرایشی و بهداشتی(قسمت های جاذب پوشک و نواربهداشتی)، در صنعت پزشکی به عنوان مواد اولیه ماسک، زیرانداز بیمار، گان اتاق عمل کاربرد دارد.

صبح سوز درباره مزیت فناورانه فعالیت های این شرکت و شاخصه فناوری شرکت توضیح داد: در حال حاضر به ویژه تا قبل از دوران کرونا، این مجموعه اولین و تنها مجموعه در حوزه منسوجات نبافته بود که فعالیت می کرد اما ورود نانوذرات و کاربرد آن در منسوجات می تواند از جمله فعالیت های دانش بنیان این شرکت فناور است.

سهم مساوی زنان و مردان در حوزه های دانش بنیانی کشور

این زن فناور حوزه نانو در خصوص نقش و سهم زنان دانش بنیان و همچنین چالش ها و ظرفیت های موجود در کشور برای نقش آفرینی زنان توضیح داد: از نظر شخص من با توجه به تجربه و سال ها فعالیت در حوزه فناوری و دانش بنیان ها می توانم به صراحت بگویم تفاوتی میان زنان و مردان در کشور برای فعالیت های فناورانه وجود ندارد.

وی افزود: همان طور که شاهد اخذ مجوزهای بسیار برای تاسیس شرکت ها توسط زنان هستیم. پس می توانیم این ادعا را داشته باشیم که همچنان ظرفیت های زیادی برای حضور زنان در صنعت و فناوری وجود دارد.

صبح سوز با بیان اینکه چالش اساسی شرکت های دانش بنیان کشور ارزآوری و برخی محدودیت های اخذ مجوز است ادامه داد: تنها راهکار رهایی از مشکلات اقتصادی کشور تقویت روحیه دانش بنیانی در کشور و تسهیل روندهای اخذ مجوز است. یکی از این راهکارها، ارزآوری دانش بنیان ها است.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان به مشکل اخذ مجوز برای یکی از محصولات دانش بنیان این شرکت که نیاز به همکاری ارگان های مرتبط داشت اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در جهان محصول منسوج نبافته پروبیوتیک توسط این شرکت ایرانی طراحی و تولید شد. اما حدود سه سال است که باوجود گواهی ثبت اختراع، معطل مجوز سازمان غذا و دارو هستیم.

وی درباره دلیل موجه این سازمان ها برای عدم ارایه مجوز گفت: البته دلیل عدم ارایه مجوز توسط سازمان غذا و دارو این بود که پیشینه و سابقه ای از تولید این محصول در دنیا وجود ندارد و برای کشور می تواند پُر ریسک و پُر هزینه باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وجود چالش فراوان برای اخذ مجوز برای دانش بنیان ها/سهم مساوی زنان و مردان در عرصه فناوری" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وجود چالش فراوان برای اخذ مجوز برای دانش بنیان ها/سهم مساوی زنان و مردان در عرصه فناوری"، کلیک کنید.